We stelden projectleider Inhuizen Esther van Helvert een aantal vragen. Wat verandert er nu en wat levert het ‘de zorg’ op?
Waarom veranderen we iets dat goed loopt op de afdeling?
Door goed te kijken wie wat doet in het proces van inhuizing kunnen we ook zien of het efficiënt gebeurt. Misschien worden er dingen dubbel gedaan of juist helemaal niet. Omdat het Inhuizen van een nieuwe cliënt voor veel contactverzorgenden geen dagelijkse kost is, hebben we gekeken hoe we dit binnen IJsselheem goed kunnen organiseren. Zo zijn de dingen die overbodig waren afgeschaft, zijn sommige taken elders belegd en hebben we een aantal taken geautomatiseerd.
Wat levert het de zorgmedewerker binnen de locaties op?
Een belangrijk aspect is dat we de zorg willen ontzorgen. Want welke zorgmedewerker zit nu te wachten op stapels papierwerk scannen en dit bij een dossier voegen terwijl je hier niet dagelijks mee werkt. Hierin zijn mooie stappen gezet.
Vanaf 1 oktober zijn de administratieve handelingen voor het Inhuizen van de contactverzorgende teruggebracht naar één administratieve taak.
Is hierdoor meer ruimte voor het welkomsgesprek met de cliënt?
Dat is er zeker. Door de administratieve lasten weg te nemen is er meer tijd en aandacht voor de client en de naasten. Op dat moment kan ook al het basiszorgplan besproken worden.
Maar zijn dan alle taken geautomatiseerd?
De zorgconsulent neemt veel werk uit handen door ‘aan de voorkant' al veel informatie uit te vragen. Hierdoor kan bijvoorbeeld ons Klantcontactcentrum al vroeg een inzage voor lees- en schrijfrechten voor de bewoner of diens vertegenwoordiger in het cliëntdossier aanvragen.
Per wanneer gaat dit nieuwe proces Inhuizen in?
Op 1 oktober start het nieuwe inhuizingsproces. De afgelopen maanden hebben we getest waar er in het proces nog bij geschaafd moet worden. En dit blijven we de komende periode ook monitoren om de inhuizing van een cliënt optimaal te laten verlopen.