Sinds het begin van dit jaar hebben we bij IJsselheem een app voor de onboarding van nieuwe medewerkers. Jolande ten Hove – van ’t Oever heeft tijdens haar introductieperiode de app gebruikt en we vroegen haar om haar ervaring te delen. Jolande is in september komen werken als helpende bij IJsselheem. Thea Tuinstra is recruiter bij IJsselheem en betrokken bij de onboarding van nieuwe medewerkers. Wij vroegen haar naar de eerste ervaringen van IJsselheem met de app.
Wat was jouw eerste indruk van de app "Welkom bij IJsselheem"?
Jolande: “De app is overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik. Het biedt een warm welkom en een goede kennismaking met IJsselheem. Dit was mijn eerste ervaring met zo'n app; ik heb nooit eerder met zoiets gewerkt bij andere organisaties. De app was gebruiksvriendelijk, hoewel ik sommige informatie niet kon overslaan, wat wel handig zou zijn geweest.”
Zijn er specifieke functies of modules in de app die je nuttig vond?
Jolande: “Ja, ik vond het handig dat je kon zien welke taken je kon afvinken. Dat maakte het overzichtelijk.”
Heb je voldoende informatie gekregen over IJsselheem?
Jolande;“Ik merkte dat dingen nog verder ontwikkeld moeten worden en dat alle medewerkers die al bij IJsselheem werken nog niet helemaal op de hoogte zijn van de werking van de app. Ze konden mij dus ook nog niet zo goed ondersteunen bij vragen over de app. Het was natuurlijk nog vrij nieuw voor iedereen.”
Wat betreft praktische zaken, zijn er specifieke punten waarvan je denkt dat ze in de eerste periode zouden kunnen verbeteren en/of in de app?
Jolande: “De app zou nog gerichter kunnen worden ingezet voor vaste medewerkers, maar ook voor flex- en invalmedewerkers. In de app zit nu nog geen mogelijkheid voor interactie met collega’s, dat vond ik wel jammer.”
Voel je je verbonden bij IJsselheem na de eerste periode? En op welke manier heeft de app bijgedragen aan een gevoel van verbondenheid?
Jolande: “Ja, ik voelde me direct welkom bij IJsselheem. Het welkomstfilmpje en de app hebben zeker bijgedragen aan een positief gevoel. De app was handig om zaken goed te regelen en een soepele start te hebben.”
Welke positieve verandering zie jij als recuiter door de app?
Thea: “Ik heb gemerkt dat de nieuwe collega’s enthousiast zijn over de welkom bij Ijsselheem app. Het is een aanvulling op het ‘warm welkom heten’ wat natuurlijk vooral door de collega’s op de werkvloer moet gebeuren, maar de app is een positieve aanvulling hierop en maakt het warme welkom completer. De beoordeling van de nieuwe medewerkers over het onboardingsproces is gestegen en komt denk ik mede door deze app.”
Welke aanpassingen worden er nu gedaan na de eerste periode werken met de app?
Thea: “Naar aanleiding van de feedback die we kregen zijn we nog eens kritisch door de tekst gegaan en hebben sommige zaken veranderd of zelfs weg gelaten. Daarnaast zijn we bezig om de doelgroepen te specificeren, zoals bijvoorbeeld medewerkers van het flexbureau en medewerkers in de wijk. We willen graag dat deze medewerkersgroepen specifieke informatie krijgen over hun werkomgeving. De doorontwikkeling van 'Welkom bij IJsselheem'-app staat opgenomen in het jaarplan 2023, we werken hier dus planmatig aan. Hierin worden natuurlijk de tips van Jolande en andere collega's meegenomen."