Samen kijken wat past: Otiom, een hulpmiddel dat soms net dat beetje rust kan geven

Elke ochtend loopt mevr. de Vries naar de buurtsuper in haar wijk. Ze groet de mensen die ze kent, doet haar boodschappen en maakt graag een praatje. Meestal gaat dat goed, maar soms raakt ze na het afrekenen even de weg kwijt. In plaats van naar huis te gaan, loopt ze onbewust in de richting van haar ouderlijk huis. Haar familie maakt zich zorgen maar wil haar vrijheid niet ontnemen. 

In overleg met mevrouw de Vries zelf, haar netwerk/familie en de wijkverpleegkundige werd gekeken wat kon helpen om haar vrijheid te behouden en de zorgen te verkleinen. Toen kwam Otiom in beeld: een GPS-hulpmiddel dat mevrouw de Vries helpt om veilig zelfstandig te blijven, terwijl haar familie gerustgesteld is dat ze haar kunnen vinden als dat nodig is. “Het geeft rust,” vertelt haar dochter. “Mam kan nog steeds wandelen, en wij weten dat we haar kunnen helpen als ze verdwaalt.” 

Alleen als het echt nodig is 
Bij IJsselheem geldt: we doen het niet, tenzij. De inzet van Otiom is dus nooit een vanzelfsprekende stap. Samen met de cliënt en het netwerk wordt zorgvuldig gekeken of het hulpmiddel echt iets toevoegt in het dagelijks leven. Pas wanneer iemand een reële kans heeft om te gaan verdwalen en het netwerk beschikbaar is om snel te reageren, kan Otiom uitkomst bieden. 

In veel situaties is het niet nodig of niet passend. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich niet zelfstandig kan voortbewegen, altijd hetzelfde vaste rondje loopt of wanneer er andere manieren zijn om samen tot geruststelling te komen. Otiom voorkomt geen risico’s buitenshuis maar helpt wel om iemand sneller terug te vinden als dat nodig is. Daarom maken we altijd duidelijke afspraken over het gebruik, zodat iedereen weet wat te doen en het hulpmiddel betrouwbaar wordt ingezet. 

Zorg doe je nooit alleen 
De inzet van Otiom is echt een gezamenlijk proces. Wijkverpleegkundigen, Casemanagers, Techambassadeurs, het Klant Contact Centrum en de Servicedesk trekken samen op om ervoor te zorgen dat Otiom goed wordt ingezet in de praktijk. Door die samenwerking zijn de lijnen kort en krijgt het netwerk sneller de juiste ondersteuning. 

Een medewerker van het KCC vertelt: “Wij zijn vaak het eerste contact voor cliënten en hun netwerk bij vragen. Het helpt enorm dat we nu zelf hebben ervaren hoe Otiom werkt, zodat we beter kunnen ondersteunen.” 

Ook de Techambassadeurs spelen hierin een belangrijke rol. Zij helpen bij de installatie en geven uitleg aan het netwerk van de cliënt. Zoals een Techambassadeur vertelt: “Het is fijn om bij onzekerheid van de cliënt of zorgen van de familie over (ver)dwalen van hun dierbare de Otiom te kunnen faciliteren vanuit IJsselheem. Zo kan een cliënt langer zelfstandig naar buiten gaan, omdat er een vangnet is.” 

De opvolging blijft altijd de verantwoordelijkheid van het netwerk dat blijft het uitgangspunt. 

Blijven leren en samen ontwikkelen 
Met de inzet van Otiom zetten we een stap die past bij hoe we zorg samen willen vormgeven: in verbinding met cliënten en hun netwerk, ondersteund door technologie die echt iets toevoegt. Otiom geeft het netwerk meer rust in het dagelijks leven, terwijl de cliënt de vrijheid behoudt om te blijven doen wat belangrijk is. 

Voor nu wordt Otiom ingezet bij cliënten die wijkzorg ontvangen. In de toekomst willen we dit hulpmiddel ook beschikbaar maken voor mensen die bij IJsselheem wonen. We hopen hier binnenkort meer over te vertellen. 

In de komende periode blijven we samen leren en verbeteren, zodat Otiom zich steeds beter kan voegen naar wat mensen nodig hebben. Zo bouwen we stap voor stap aan zorg die bijdraagt aan kwaliteit van leven en het behouden van eigen regie. 

Deel deze pagina

Meer nieuws: