IJsselheem wordt bestuurd door een raad van bestuur. De raad van toezicht heeft een toezichthoudende functie op de raad van bestuur. In de statuten en reglementen is vastgelegd hoe de verantwoordelijkheden zijn verdeeld. Onze organisatie hanteert de Zorgbrede Governancecode van de brancheorganisaties zorg.
Kompas
Het Kompas van IJsselheem bestaat uit een raad van bestuur, de directeuren, strategisch adviseurs en de secretaris raad van bestuur/raad van toezicht. In het Kompas wordt het algemeen concernbeleid voorbereid en ontwikkeld. Het Kompas fungeert als klankbord voor de rvb en initieert en signaleert ontwikkelingen binnen de organisatie. Contact met (leden van) het Kompas is mogelijk via bestuurssecretariaat@ijsselheem.nl.
Raad van bestuur
IJsselheem kent een eenhoofdige raad van bestuur. Sinds 1 juli 2018 is mevrouw K.M. (Karin) Leferink de bestuurder.
Directieteam
Samenstelling:
-
B. (Barbara) Versteegen, directeur Wonen & Leven
-
J. (Joke) Wijnberger, directeur Thuis & Herstel
-
E. (Egbert) den Engelsman, directeur Bedrijfsvoering & Vastgoed
- K. (Karin) Boonstra, secretaris raad van bestuur/raad van toezicht
Strategisch adviseurs
IJsselheem heeft strategisch adviseurs op het gebied van Kwaliteit & Zorgontwikkeling, Organisatieontwikkeling, HR, ICT en Finance & Control.
Samenstelling:
-
S. (Stefanie) Kost, strategisch adviseur Organisatieontwikkeling
-
J. (Josien) Schoterman, strategisch adviseur HR en Leren & Ontwikkelen
-
J. (Jannis) Syntychakis, strategisch adviseur ICT
-
J. (Jan-Willem) Koster, strategisch adviseur Finance & Control
Raad van toezicht
De raad van toezicht (RvT) is als volgt samengesteld:
-
Mevrouw M.J. van Strien (voorzitter)
-
Mevrouw A.G.M. Loomans (vice-voorzitter)
-
De heer V.E. van Dijk (lid)
-
De heer M.A.J. Seelen (lid)
-
De heer W.A. Bruinenberg (lid)
-
De heer F.R.H. Kuiper (lid)
De RvT houdt ieder halfjaar een voortgangsgesprek met de raad van bestuur, waarin behaalde en te behalen resultaten, het functioneren en de ambitie naar de toekomst aan de orde komen. Lees hier meer over de samenstelling van de raad van toezicht.
Integriteit, bezoldiging en declaraties
In 2021 is op geen enkele manier een vorm van belangenverstrengeling vastgesteld bij de raad van bestuur en de raad van toezicht. Voor de honorering van de leden van zowel de raad van toezicht als de raad van bestuur worden de NVTZ-richtlijnen gevolgd.
Lees meer over de leden, taken en werkprincipes van de raad van toezicht.
Lees ook het volledige jaarverslag 2022 van de raad van toezicht.
Onkostenvergoeding raad van bestuur 2023.
Inspraak en medezeggenschap
We willen de stem van cliënten horen en versterken. Persoonlijk in de dagelijkse zorg, in cliëntpanels, in locatieberaden en tijdens familieavonden vragen we cliënten en/of naasten wat voor hen belangrijk is.
Inspraak
Bij belangrijke onderwerpen die op een locatie spelen, vormen we een cliëntpanel. In deze cliëntpanels denken cliënten en naasten (van cliënten die op dat moment zorg en begeleiding van ons ontvangen) mee. We noemen dat inspraak. Binnen cliëntpanels gaan alle betrokkenen met elkaar in gesprek over het thema dat zich aandient. Met elkaar bekijken we waar de wensen en verlangens liggen rond dit thema. (b.v. opendeuren, inrichting van de tuin, aanbod van activiteiten) De regisseur faciliteert inspraak, is initiatiefnemer, bewaakt en deelt thema’s van inspraak in de organisatie
Centrale Medezeggenschapsraad (CMR)
Bij medezeggenschap gaat over het opkomen voor gezamenlijke belangen van cliënten vanuit een wettelijke basis. Dit gebeurt binnen IJsselheem vanuit de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR). Het kan bijvoorbeeld gaan om advies bij algemeen beleid rondom voeding, onvrijwillige zorg of keuze van meetinstrumenten cliënttevredenheid. Of advies bij belangrijke wijzigingen in de organisatie van de zorg.
Het doel van de centrale medezeggenschapsraad (CMR) is: dat binnen IJsselheem de kwaliteit van leven goed is en zo veel mogelijk aansluit bij de wensen van de cliënt. Ook wanneer het aanbod van medewerkers en vrijwilligers in de toekomst kleiner wordt.
Dat willen we doen door in het voortraject mee te denken over het algemene beleid door gevraagd- en ongevraagd te adviseren vanuit het cliëntperspectief en door mee te denken in het toepassen van meetinstrumenten clienttevredenheid. Daarnaast houden we nauw contact met de woonlocaties, de revalidatieklinieken en de zorg en behandeling die thuis wordt geboden.
In 2024 gaat de CMR, naast de actuele thema’s, verder met haar stimulerende rol opdat iedere locatie via cliëntpanels inspraak organiseert die gaan over het dagelijks leven van cliënten.
"Eind van het jaar willen we dat iedere locatie is toegekomen aan het realiseren van inspraak via minimaal 3 cliëntpanels." - Gert-Jan Massier, voorzitter CMR.
Heeft u vragen over deelname aan een cliëntpanel? Neem contact op met de regisseur van uw locatie. Heeft u vragen over de CMR? Dan kunt u contact opnemen met Sonja Baljeu, adviseur inspraak en medezeggenschap cliënten of via clientenraad@ijsselheem.nl
Lees hier meer over inspraak, zeggenschap en medezeggenschap binnen IJsselheem (ingang 1 januari 2023)
Lees hier meer over de thema's die de cliëntenraad in 2022 behandeld heeft.
Lees hier meer over de thema’s die de Centrale medezeggenschapsraad (CMR) in 2023 behandeld heeft.
Medische vakgroep
In het Professioneel Statuut zijn afspraken gemaakt over samenwerking tussen de raad van bestuur en de Medische vakgroep voor kwalitatief goede zorg.
Ondernemingsraad
De Ondernemingsraad (OR) is er om de medewerkers van IJsselheem te vertegenwoordigen. De OR voert overleg met de raad van bestuur en denkt mee bij het opstellen van beleid. Het is wettelijk verplicht om een Ondernemingsraad te hebben, maar als die verplichting er niet zou zijn, dan zouden wij de stem van de medewerkers nog steeds beschouwen als waardevolle input bij het vaststellen van ons beleid.
OR lid: "Medezeggenschap is van en voor iedereen: dat is ons uitgangspunt. En om dit zo goed mogelijk vorm te geven, is de betrokkenheid van onze collega’s essentieel. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat medewerkers binnen de wettelijke kaders zoveel mogelijk invloed kunnen uitoefenen op besluiten die hen in hun dagelijkse werkzaamheden raken."
Lees meer over de thema's die de OR in 2023 behandeld heeft.
Verpleegkundige adviesraad
De Verpleegkundige adviesraad (VAR) ondersteunt IJsselheem door gevraagd en ongevraagd advies te geven, om de zorg die de organisatie verleent zo goed mogelijk te houden/door te ontwikkelen. Dit doen we op de gebieden veiligheid, kwaliteit en verantwoording (van zorg). Hierbij staan de cliënten van IJsselheem, de beroepsgroep en bedrijfsvoering centraal.
De VAR van IJsselheem is in 2023 opgericht, bestaat uit negen leden en wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. De VAR is de schakel tussen de raad van bestuur en zorgprofessionals binnen IJsselheem. De VAR overlegt twee keer per jaar met de raad van bestuur.
Lees meer over wat de VAR heeft gedaan in 2023.
Door invloed uit te oefenen op het zorgbeleid van IJsselheem en de uitvoering ervan levert de VAR ook een bijdrage aan de professionalisering en de saamhorigheid van de beroepsgroep van verpleegkundigen en verzorgenden binnen IJsselheem.
De visie van de VAR is: “Vanuit de kritische blik van de zorgprofessional geeft de VAR proactief en vernieuwend, onafhankelijke adviezen aan de raad van bestuur.”
Bekijk hier de praatplaat waarin we meer uitleg geven over de VAR.
Voor contact met de OR of VAR kan een bericht worden gestuurd naar medezeggenschap@ijsselheem.nl