De stem van de cliënt, tijdens een cliëntpanel
Lees verder
Ontwikkelingen
Bij IJsselheem gebruiken we al diverse methoden zoals familieavonden, locatieberaden en cliëntpan...
Bij IJsselheem gebruiken we al diverse methoden zoals familieavonden, locatieberaden en cliëntpanels om uw stem te horen. Om dit nog effectiever te doen beginnen we, naast de huidige vormen, binnenkort een pilot met Tante Co en PPP (De Beleefmeter). Ons doel is om nog nauwkeuriger vast te stellen wat cliënten nodig hebben. De inzichten uit deze drie onderdelen zijn waardevol voor onze locaties, die hiermee aan de slag gaan om de cliënttevredenheid te verhogen. Tante Co en PPP zullen laten zien hoe cliënten eenvoudig en snel feedback kunnen geven via deze interactieve programma's. Na een jaar evalueren we of deze aanpak heeft gebracht wat we hoopten en beslissen we of we ermee doorgaan.
Hieronder staan de metingen van dit tertaal op de huidige manier kort toegelicht. Uit de verschillende metingen blijkt dat cliënten stabiel positief zijn over IJsselheem.
Bij IJsselheem gebruiken we al diverse methoden zoals familieavonden, locatieberaden en cliëntpanels om uw stem te horen. Om dit nog effectiever te doen beginnen we, naast de huidige vormen, binnenkort een pilot met Tante Co en PPP (De Beleefmeter). Ons doel is om nog nauwkeuriger vast te stellen wat cliënten nodig hebben. De inzichten uit deze drie onderdelen zijn waardevol voor onze locaties, die hiermee aan de slag gaan om de cliënttevredenheid te verhogen. Tante Co en PPP zullen laten zien hoe cliënten eenvoudig en snel feedback kunnen geven via deze interactieve programma's. Na een jaar evalueren we of deze aanpak heeft gebracht wat we hoopten en beslissen we of we ermee doorgaan.
Hieronder staan de metingen van dit tertaal op de huidige manier kort toegelicht. Uit de verschillende metingen blijkt dat cliënten stabiel positief zijn over IJsselheem.
Domein Wonen & Leven
Er zijn drie waarderingen geschreven op Zorgkaart Nederland met een gemiddeld cijfer van een 9.1. Opvallend is dat een aantal lage scores zijn genoemd, deze hebben betrekking op de verouderde staat van de locaties. Dit is ons bekend, deze locaties staan opgenomen in onze planning om tot komen tot vernieuwing. De waarderingen op Zorgkaart Nederland en de gemeten cliënttevredenheid in LableCare geven samen het beeld dat cliënten zich over het algemeen thuis voelen bij IJsselheem.
Domein Thuis & Herstel
Domein Thuis
In de wijkverpleging geven cliënten hogere scores dan in 2022. Deze scores gaan over de vragen als ‘krijgt u zorg van een vast team’ en ‘past de zorg bij uw manier van leven’. De score ligt nog wel lager dan het landelijk gemiddelde.
Domein Herstel
Tot de nieuwe IJsselheembrede manier van meten van cliëntevredenheid wordt ingezet wordt nu tijdelijk de Beleefmeter gebruikt als een cliënt de revalidatie beëindigd bij IJsselheem. Hierin vragen we cliënten naar hun ervaringen. De inzet hiervan heeft enige vertraging opgelopen en is per 1 april gestart. Halverwege april worden de eerste uitslagen verwerkt. Deze uitkomsten van de Beleefmeter worden in de tweede helft van het jaar gebruikt voor een diepgaand panelgesprek. De Acute Opname Herstel afdeling (AOH) heeft een eigen Beleefmeter. De gemiddelde score in tertaal één is een 8,6. Dit is vergelijkbaar met eerdere tertalen (tussen 8,4 en 8,7), wat wijst op een stabiele score. Cliënten zijn vooral tevreden over de snelle revalidatie, de persoonlijke aandacht en het deskundige personeel.
Klachten
In de afgelopen periode zijn er zeven klachten ingediend door de externe klachtenfunctionaris, wat opvallend is omdat deze klachten verspreid waren over locaties waar zelden klachten worden gemeld. De klachten betroffen de Schans, Brinkhoven, de Meente, Anna Heerkens, Nieuwe Haven, Myosotis en de Vijverhof.
De aard van de klachten was divers. Zo was er een klacht over een aangeboden kamer op de begane grond, terwijl de beschikbare kamer zich op een andere verdieping bevond. Twee klachten hadden betrekking op het verhuizen van een bewoner, waarbij de familie zich onvoldoende betrokken voelde bij het besluit, ondanks dat het in het belang van de bewoner was. Twee klachten laten hun mening horen over de verwachtingen ten aanzien van de participatie van mantelzorgers. In deze periode waren er vijf bemiddelingsgesprekken met de Klachtenfunctionaris op de locaties.

Ontwikkelingen
Lancering De Beleefmeter (PPP) en Tante CoBij Revalidatie Kampen hebben we m...
Lancering De Beleefmeter (PPP) en Tante Co
Bij Revalidatie Kampen hebben we met succes De Beleefmeter en Tante Co gelanceerd. Beide initiatieven zijn bedoeld om de stem van onze cliënten helder in beeld te brengen. Medewerkers en cliënten kwamen samen om dit bijzondere moment te vieren.
Karin Leferink opende de lancering met een inspirerende toespraak over de visie van IJsselheem en het belang van cliëntfeedback. Met De Beleefmeter zetten we een stap vooruit om de ervaringen van cliënten nog beter te begrijpen. Tante Co speelt hierbij ook een belangrijke rol door persoonlijke verbinding en betrokkenheid te bevorderen.
Samen zorgen deze initiatieven ervoor dat we goed weten en kunnen inspelen op wat cliënten belangrijk vinden.
Lancering De Beleefmeter (PPP) en Tante Co
Bij Revalidatie Kampen hebben we met succes De Beleefmeter en Tante Co gelanceerd. Beide initiatieven zijn bedoeld om de stem van onze cliënten helder in beeld te brengen. Medewerkers en cliënten kwamen samen om dit bijzondere moment te vieren.
Karin Leferink opende de lancering met een inspirerende toespraak over de visie van IJsselheem en het belang van cliëntfeedback. Met De Beleefmeter zetten we een stap vooruit om de ervaringen van cliënten nog beter te begrijpen. Tante Co speelt hierbij ook een belangrijke rol door persoonlijke verbinding en betrokkenheid te bevorderen.
Samen zorgen deze initiatieven ervoor dat we goed weten en kunnen inspelen op wat cliënten belangrijk vinden.
Dit tertaal is momenteel nog niet gevuld.