Hoe voeden we?

Bij IJsselheem beschouwen wij de werkplek als een krachtige leeromgeving. Wij stimuleren onze medewerkers om vragen te stellen, zelf op zoek te gaan naar antwoorden en innovatief te zijn. 

Onderdeel van ons Klavertje vier is dat we medewerkers volgen en voeden om continue te verkennen hoe de zorg voor de cliënt (nog) beter kan. 

Het model en de onderdelen van het Klavertje vier helpen medewerkers om individueel en in teamverband aan de slag te gaan. Dit volgen krijgt bijvoorbeeld vorm in het doen van onderzoek naar de mate van Verbinding & Beleving bij medewerkers. Hoe ervaren zij bijvoorbeeld de werkdruk? Hoe waarderen zij het werken bij IJsselheem? Om medewerkers individuele aandacht te geven, te zien horen en waarderen worden er bijvoorbeeld Groeigesprekken gehouden. Op deze wijze kunnen we volgen hoe het met collega’s gaat en welke ambities zij hebben. 

Het voeden van medewerkers doen we bijvoorbeeld door het geven van trainingen, workshops, het volgen van symposia, het mogelijk maken van een loopbaantraject, maar ook het goed toegankelijk maken van bijvoorbeeld werkprocessen en procedures. De trainingen die medewerkers verplicht moeten volgen om hun bekwaamheid op peil te houden, houden we bij. Op deze wijze investeren we voortdurend in de kennis en vaardigheden van onze medewerkers. 

Tertaal 1
Tertaal 2
Tertaal 3
Medewerker druppelt oog van client

Ontwikkelingen

We zien dat het aantal vaste medewerkers dat aantoonbaar de juiste kennis heeft opgedaan om de zo...

We zien dat het aantal vaste medewerkers dat aantoonbaar de juiste kennis heeft opgedaan om de zorg en ondersteuning aan u bieden nagenoeg hetzelfde is gebleven. Wel zien we dat de groep medewerkers toeneemt die in het komende half jaar de toets moeten herhalen omdat het anders verloopt. Wij sporen onze medewerkers dan ook aan om dit spoedig te doen. Handelingen die medewerkers minder vaak tegenkomen in hun werk,  maar wel belangrijk zijn te blijven doen,  kunnen worden getoetst tijdens een doedag of het SPRING! Kennis- en innovatiefestival. Er zijn nieuwe toetsers ingewerkt zodat er altijd een plekje vrij is om te oefenen en toetsen. 

We zien dat het aantal vaste medewerkers dat aantoonbaar de juiste kennis heeft opgedaan om de zorg en ondersteuning aan u bieden nagenoeg hetzelfde is gebleven. Wel zien we dat de groep medewerkers toeneemt die in het komende half jaar de toets moeten herhalen omdat het anders verloopt. Wij sporen onze medewerkers dan ook aan om dit spoedig te doen. Handelingen die medewerkers minder vaak tegenkomen in hun werk,  maar wel belangrijk zijn te blijven doen,  kunnen worden getoetst tijdens een doedag of het SPRING! Kennis- en innovatiefestival. Er zijn nieuwe toetsers ingewerkt zodat er altijd een plekje vrij is om te oefenen en toetsen. 

samenwerken

Ontwikkelingen

We blijven investeren in de groei en ontwikkeling van onze medewerkers. In Tertaal 2 is de leerli...

We blijven investeren in de groei en ontwikkeling van onze medewerkers. In Tertaal 2 is de leerlijn "Anders denken en werken" verder uitgebreid. Dit programma biedt medewerkers de kans om nieuwe vaardigheden te leren en hun expertise te vergroten. Tijdens het kennis- en innovatiefestival in mei werden inspirerende sessies gegeven over onderwerpen zoals rolbewustzijn en het omgaan met kritisch betrokken familieleden. 86% van de deelnemers gaf aan opnieuw deel te willen nemen aan een dergelijk evenement.

Een andere belangrijke stap in Tertaal 2 was de start van de incompany leergang Lean Greenbelt, waarin 16 collega’s getraind worden in procesgestuurd werken. Dit programma helpt medewerkers om efficiënter te werken en bij te dragen aan verbeteringen binnen de organisatie. 

In de komende maanden wordt het platform "Gezond IJsselheem" gelanceerd, een online omgeving waar medewerkers praktische informatie en hulpmiddelen kunnen vinden voor een gezonde werkbalans. Daarnaast start een pilot met taakdelegatie (de verlengde arm van de bedrijfsarts) en worden preventieve medische onderzoeken georganiseerd om medewerkers te ondersteunen in hun gezondheid.

Zomerstage
Tijdens de zomervakantie kregen collega's van de ondersteunende diensten de mogelijkheid om mee te lopen en samen te werken met collega's in de zorg. Het doel was om de zorgmedewerkers in de zomerperiode, wanneer het vaak drukker is, wat te ontlasten door hen extra ondersteuning te bieden. Tegelijkertijd gaf dit de medewerkers van de ondersteunende diensten de kans om beter te begrijpen wat er speelt in de zorg en eens "achter de schermen" te kijken. Het was een waardevolle ervaring voor iedereen, waarbij niet alleen de ervaren werkdruk in de zorg werd verlicht, maar ook de samenwerking tussen de verschillende afdelingen werd versterkt. Collega's waardeerden de kans om samen te werken en elkaar beter te leren kennen. Dit initiatief heeft enorm goed uitgepakt, en we kijken ernaar uit om het volgend jaar zomer opnieuw te organiseren.

We blijven investeren in de groei en ontwikkeling van onze medewerkers. In Tertaal 2 is de leerlijn "Anders denken en werken" verder uitgebreid. Dit programma biedt medewerkers de kans om nieuwe vaardigheden te leren en hun expertise te vergroten. Tijdens het kennis- en innovatiefestival in mei werden inspirerende sessies gegeven over onderwerpen zoals rolbewustzijn en het omgaan met kritisch betrokken familieleden. 86% van de deelnemers gaf aan opnieuw deel te willen nemen aan een dergelijk evenement.

Een andere belangrijke stap in Tertaal 2 was de start van de incompany leergang Lean Greenbelt, waarin 16 collega’s getraind worden in procesgestuurd werken. Dit programma helpt medewerkers om efficiënter te werken en bij te dragen aan verbeteringen binnen de organisatie. 

In de komende maanden wordt het platform "Gezond IJsselheem" gelanceerd, een online omgeving waar medewerkers praktische informatie en hulpmiddelen kunnen vinden voor een gezonde werkbalans. Daarnaast start een pilot met taakdelegatie (de verlengde arm van de bedrijfsarts) en worden preventieve medische onderzoeken georganiseerd om medewerkers te ondersteunen in hun gezondheid.

Zomerstage
Tijdens de zomervakantie kregen collega's van de ondersteunende diensten de mogelijkheid om mee te lopen en samen te werken met collega's in de zorg. Het doel was om de zorgmedewerkers in de zomerperiode, wanneer het vaak drukker is, wat te ontlasten door hen extra ondersteuning te bieden. Tegelijkertijd gaf dit de medewerkers van de ondersteunende diensten de kans om beter te begrijpen wat er speelt in de zorg en eens "achter de schermen" te kijken. Het was een waardevolle ervaring voor iedereen, waarbij niet alleen de ervaren werkdruk in de zorg werd verlicht, maar ook de samenwerking tussen de verschillende afdelingen werd versterkt. Collega's waardeerden de kans om samen te werken en elkaar beter te leren kennen. Dit initiatief heeft enorm goed uitgepakt, en we kijken ernaar uit om het volgend jaar zomer opnieuw te organiseren.

Dit tertaal is momenteel nog niet gevuld.