Uw verhaal

IJsselheem biedt zorg, wonen, revalidatie en ondersteuning thuis met oog voor ieders persoonlijke verhaal. U leeft uw leven immers zoals u dat gewend bent. Wij helpen en stimuleren u om zoveel mogelijk zelf te blijven doen. Uw netwerk en steeds meer technologische hulpmiddelen zijn onmisbaar en ondersteunen u hierbij. Onze overtuiging is dat zoveel mogelijk zelf blijven doen bijdraagt aan uw welbevinden en welzijn. Waar u professionele ondersteuning nodig heeft bieden wij aanvullend vakkundige en toegewijde zorg. 

Uw verhaal
We horen graag uw verhaal om aan te kunnen sluiten bij uw wensen, waarbij onze medewerkers ook meedenken over wat er in uw situatie nodig is. Door uw verhaal te kennen en uit te gaan van de dingen die voor u van betekenis zijn, dragen we bij aan uw vermogen om te kunnen gaan met alle fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. 

Zorgleefplan
Wat we afspreken en welke bijdrage u, uw naasten en vrijwilligers hieraan leveren, schrijven we op in uw Zorgleefplan. Medewerkers volgen en rapporteren in het elektronisch cliëntendossier over uw welzijn en welbevinden. Medewerkers houden het dossier inzichtelijk en voor iedereen werkbaar. 
Cliënten en/of eerste contactpersonen hebben (deels) inzage in dit elektronisch dossier doormiddel van het cliëntportaal. Uiteraard hebben we hierbij oog voor uw privacy en hanteren we de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 


Tertaal 1
Tertaal 2
Tertaal 3
Mevrouw en vrijwilliger kijken elkaar aan

Ontwikkelingen

Wij proberen de ondersteuning zoveel als mogelijk te laten aansluiten bij wat u thuis gewend was....

Wij proberen de ondersteuning zoveel als mogelijk te laten aansluiten bij wat u thuis gewend was. Dit betekent dat wij u goed willen leren kennen: wat is uw levensverhaal? Welke dingen vindt u belangrijk in uw leven? Wat zijn uw wensen en gewoontes en wat betekent dit voor u nu u in een woonlocatie van IJsselheem woont? Samen met uw naasten kunt u zelf uw levensverhaal invullen in het zorgdossier. Vanuit hier kijken de begeleiders en contactverzorgende welke ondersteuning nodig is. In het eerste tertaal hebben we hier een mooie folder voor gemaakt als handvat. 

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat u zelf regie heeft over uw dag. Dit omdat we ervan overtuigd zijn dat als u zelf de dingen doet die u nog kunt, dit uw dag mooier en zinvoller maakt. In locatie Margaretha leren we onze medewerkers u te ondersteunen via de reablement- methode. Hierbij maken we samen met u een plan hoe we uw zelfredzaamheid behouden en kijken we naar ondersteuning voor de taken die u niet meer zelf kan. 

Wij proberen de ondersteuning zoveel als mogelijk te laten aansluiten bij wat u thuis gewend was. Dit betekent dat wij u goed willen leren kennen: wat is uw levensverhaal? Welke dingen vindt u belangrijk in uw leven? Wat zijn uw wensen en gewoontes en wat betekent dit voor u nu u in een woonlocatie van IJsselheem woont? Samen met uw naasten kunt u zelf uw levensverhaal invullen in het zorgdossier. Vanuit hier kijken de begeleiders en contactverzorgende welke ondersteuning nodig is. In het eerste tertaal hebben we hier een mooie folder voor gemaakt als handvat. 

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat u zelf regie heeft over uw dag. Dit omdat we ervan overtuigd zijn dat als u zelf de dingen doet die u nog kunt, dit uw dag mooier en zinvoller maakt. In locatie Margaretha leren we onze medewerkers u te ondersteunen via de reablement- methode. Hierbij maken we samen met u een plan hoe we uw zelfredzaamheid behouden en kijken we naar ondersteuning voor de taken die u niet meer zelf kan. 

mevrouw en meneer met menukaart

Ontwikkelingen

Stip-methode  In 2024 zijn we op twee locaties gestart met de invoering van de...

Stip-methode 
In 2024 zijn we op twee locaties gestart met de invoering van de STIP-methode, een innovatieve aanpak om cliënten met onbegrepen gedrag beter te ondersteunen. Het belangrijkste van deze methode is dat we cliënten goed leren kennen en rekening houden met wat zij nodig hebben. Medewerkers merken al verschil: cliënten zijn rustiger en er is minder medicatie nodig. Een medewerker vertelt: “Kleine dingen, zoals een rustig ontbijt met muziek die iemand mooi vindt, maken een groot verschil.” 

We vinden het belangrijk dat familie en mantelzorgers ook mee kunnen helpen. Daarom hebben we folders gemaakt om uit te leggen hoe het Levensverhaal kan helpen. In de komende tijd gaan we de STIP-methode op meer locaties gebruiken. Medewerkers krijgen hiervoor ook extra scholing.

Stip-methode 
In 2024 zijn we op twee locaties gestart met de invoering van de STIP-methode, een innovatieve aanpak om cliënten met onbegrepen gedrag beter te ondersteunen. Het belangrijkste van deze methode is dat we cliënten goed leren kennen en rekening houden met wat zij nodig hebben. Medewerkers merken al verschil: cliënten zijn rustiger en er is minder medicatie nodig. Een medewerker vertelt: “Kleine dingen, zoals een rustig ontbijt met muziek die iemand mooi vindt, maken een groot verschil.” 

We vinden het belangrijk dat familie en mantelzorgers ook mee kunnen helpen. Daarom hebben we folders gemaakt om uit te leggen hoe het Levensverhaal kan helpen. In de komende tijd gaan we de STIP-methode op meer locaties gebruiken. Medewerkers krijgen hiervoor ook extra scholing.

Dit tertaal is momenteel nog niet gevuld.