
Ontwikkelingen
Bij IJsselheem gaan we werken volgens de STIP-methode. Deze methode verbetert systematisch de zor...
Bij IJsselheem gaan we werken volgens de STIP-methode. Deze methode verbetert systematisch de zorg voor kwetsbare ouderen met dementie en onbegrepen gedrag. Afgelopen kwartaal zijn verschillende zorgteams getraind in deze methode. In de komende periode werken we uit hoe we het zorgdossier van cliënten op een gestructureerde en eenduidige manier kunnen gebruiken. Dit noemen we methodisch werken. Ook willen we graag weten welke vormen van ondersteuning nodig zijn om uw dag vol voldoening te laten verlopen. Vanaf het derde kwartaal verwachten we in de twee pilotlocaties officieel volgens deze methode te werken. Daarna volgen de andere woonlocaties.
We verwachten dat cliënten in de toekomst langer thuis blijven wonen. Dit komt doordat het aantal ouderen in de regio toeneemt, terwijl het aantal zorgmedewerkers niet in hetzelfde tempo groeit. Daarom bereiden we ons hierop voor door bijvoorbeeld het wijkteam en de woonlocaties meer samen te laten werken. Door deze samenwerking kunnen we cliënten die dicht bij een woonlocatie wonen WLZ-zorg ontvangen, met ondersteuning van de nabijgelegen woonlocatie. In Zwartsluis is de eerste cliënt verwelkomd door de wijkverpleegkundige en haar collega uit locatie De Schans.
Bij IJsselheem gaan we werken volgens de STIP-methode. Deze methode verbetert systematisch de zorg voor kwetsbare ouderen met dementie en onbegrepen gedrag. Afgelopen kwartaal zijn verschillende zorgteams getraind in deze methode. In de komende periode werken we uit hoe we het zorgdossier van cliënten op een gestructureerde en eenduidige manier kunnen gebruiken. Dit noemen we methodisch werken. Ook willen we graag weten welke vormen van ondersteuning nodig zijn om uw dag vol voldoening te laten verlopen. Vanaf het derde kwartaal verwachten we in de twee pilotlocaties officieel volgens deze methode te werken. Daarna volgen de andere woonlocaties.
We verwachten dat cliënten in de toekomst langer thuis blijven wonen. Dit komt doordat het aantal ouderen in de regio toeneemt, terwijl het aantal zorgmedewerkers niet in hetzelfde tempo groeit. Daarom bereiden we ons hierop voor door bijvoorbeeld het wijkteam en de woonlocaties meer samen te laten werken. Door deze samenwerking kunnen we cliënten die dicht bij een woonlocatie wonen WLZ-zorg ontvangen, met ondersteuning van de nabijgelegen woonlocatie. In Zwartsluis is de eerste cliënt verwelkomd door de wijkverpleegkundige en haar collega uit locatie De Schans.
Ontwikkelingen
Sinds het voorjaar van 2024 gebruiken we in De Keersluis in Zwolle een nieuwe manier van zelfstan...
Sinds het voorjaar van 2024 gebruiken we in De Keersluis in Zwolle een nieuwe manier van zelfstandig wonen met zorg: ‘Thuis, met zorg van IJsselheem’. Hierbij stimuleren wij mensen te doen wat zij zelf kunnen, samen met hun partner, familie, vrienden en anderen uit het netwerk. Dit helpt ouderen zelfstandig te blijven wonen met zorg en hulp die bij hen past. Als nodig is, is IJsselheem er. Wijkverpleegkundigen zijn enthousiast. Ze vinden dat dit goed past bij zelfredzaamheid en het gebruik van technologie. In maart 2025 starten we ook met dit concept in De HBS in Kampen, waar dan de eerste bewoners zullen komen wonen.
Een mooi moment in het tweede tertaal was de opening van de modelwoning ’tHuis van morgen. Hier kunnen mensen zien hoe slimme technologie en hulpmiddelen helpen om zelfstandig en comfortabel te blijven wonen. In juli waren er open dagen, en cliënten en medewerkers konden de woning bekijken en ideeën opdoen. Wat we hier leren, gebruiken we voor het inrichten van nieuwe appartementen in De HBS.
Observatieafdeling
IJsselheem opent in oktober 2024 een observatieafdeling in locatie Myosotis in Kampen. Dit staat in ons jaarplan voor 2024. De voorbereidingen gaan goed: de verbouwing is bezig, en bewoners zijn al verhuisd naar een andere plek binnen Myosotis. Ook is nu duidelijk welke medewerkers nodig zijn. Verpleegkundigen en behandelaren met ervaring in revalidatie werken straks samen met specialisten uit het domein Wonen en Leven. Zo zorgen we voor de beste hulp op de nieuwe afdeling.
Sinds het voorjaar van 2024 gebruiken we in De Keersluis in Zwolle een nieuwe manier van zelfstandig wonen met zorg: ‘Thuis, met zorg van IJsselheem’. Hierbij stimuleren wij mensen te doen wat zij zelf kunnen, samen met hun partner, familie, vrienden en anderen uit het netwerk. Dit helpt ouderen zelfstandig te blijven wonen met zorg en hulp die bij hen past. Als nodig is, is IJsselheem er. Wijkverpleegkundigen zijn enthousiast. Ze vinden dat dit goed past bij zelfredzaamheid en het gebruik van technologie. In maart 2025 starten we ook met dit concept in De HBS in Kampen, waar dan de eerste bewoners zullen komen wonen.
Een mooi moment in het tweede tertaal was de opening van de modelwoning ’tHuis van morgen. Hier kunnen mensen zien hoe slimme technologie en hulpmiddelen helpen om zelfstandig en comfortabel te blijven wonen. In juli waren er open dagen, en cliënten en medewerkers konden de woning bekijken en ideeën opdoen. Wat we hier leren, gebruiken we voor het inrichten van nieuwe appartementen in De HBS.
Observatieafdeling
IJsselheem opent in oktober 2024 een observatieafdeling in locatie Myosotis in Kampen. Dit staat in ons jaarplan voor 2024. De voorbereidingen gaan goed: de verbouwing is bezig, en bewoners zijn al verhuisd naar een andere plek binnen Myosotis. Ook is nu duidelijk welke medewerkers nodig zijn. Verpleegkundigen en behandelaren met ervaring in revalidatie werken straks samen met specialisten uit het domein Wonen en Leven. Zo zorgen we voor de beste hulp op de nieuwe afdeling.

Ontwikkelingen
We werken we steeds meer volgens de methode reablement. Dit betekent dat we cliënten helpen om zo...
We werken we steeds meer volgens de methode reablement. Dit betekent dat we cliënten helpen om zoveel mogelijk zelf te blijven doen. In de wijk hebben we een pilot gedaan en ook in onze woonlocaties zien we dat het steeds normaler wordt In de wijk deden 12 cliënten mee aan de pilot, waardoor we de aanpak goed hebben kunnen testen. Een fysiotherapeut besefte na een huisbezoek dat hij werkte zoals altijd: één-op-één, zonder het netwerk erbij. Dit leidde tot een aanpassing. Voortaan is bij huisbezoeken van paramedische behandelaars iemand uit het netwerk aanwezig, zodat adviezen beter in het dagelijks leven passen. Dit versterkt de zelfredzaamheid van de cliënt, met steun van zijn omgeving. In 2025 gaan we de werkwijze uitbreiden naar alle wijkteams. Vooral in onze locaties is het voor medewerkers wennen om bij de start van de zorg hierover in gesprek te gaan met cliënten en hun netwerk. Ze vragen zich bijvoorbeeld af wat ze mogen verwachten van de naasten en hoe ze de cliënt kunnen motiveren om zelf actief te blijven. Om medewerkers hierbij te helpen, hebben we gekeken welke verwachtingen IJsselheem heeft bij een inhuizing. Op basis daarvan hebben we de wegwijzer voor locatie Margaretha aangepast, zodat de informatie duidelijker is. Inmiddels gebruiken alle locaties deze aangepaste wegwijzers. Bij en bij voorkeur vóór de inhuizing geven we cliënten nu ook heldere informatie over wat zij kunnen verwachten. We kijken samen naar wat iemand zelf kan (leren), welke hulpmiddelen en technologie kunnen helpen, en hoe het netwerk kan ondersteunen. Pas als dat niet genoeg blijkt, bieden we zorg en begeleiding. Daarnaast hebben medewerkers trainingen gevolgd in motiverende gespreksvoering. Begin 2025 organiseren we extra trainingen om medewerkers beter toe te rusten om gesprekken met cliënten en hun familie te voeren over moeilijke onderwerpen.
We werken we steeds meer volgens de methode reablement. Dit betekent dat we cliënten helpen om zoveel mogelijk zelf te blijven doen. In de wijk hebben we een pilot gedaan en ook in onze woonlocaties zien we dat het steeds normaler wordt In de wijk deden 12 cliënten mee aan de pilot, waardoor we de aanpak goed hebben kunnen testen. Een fysiotherapeut besefte na een huisbezoek dat hij werkte zoals altijd: één-op-één, zonder het netwerk erbij. Dit leidde tot een aanpassing. Voortaan is bij huisbezoeken van paramedische behandelaars iemand uit het netwerk aanwezig, zodat adviezen beter in het dagelijks leven passen. Dit versterkt de zelfredzaamheid van de cliënt, met steun van zijn omgeving. In 2025 gaan we de werkwijze uitbreiden naar alle wijkteams. Vooral in onze locaties is het voor medewerkers wennen om bij de start van de zorg hierover in gesprek te gaan met cliënten en hun netwerk. Ze vragen zich bijvoorbeeld af wat ze mogen verwachten van de naasten en hoe ze de cliënt kunnen motiveren om zelf actief te blijven. Om medewerkers hierbij te helpen, hebben we gekeken welke verwachtingen IJsselheem heeft bij een inhuizing. Op basis daarvan hebben we de wegwijzer voor locatie Margaretha aangepast, zodat de informatie duidelijker is. Inmiddels gebruiken alle locaties deze aangepaste wegwijzers. Bij en bij voorkeur vóór de inhuizing geven we cliënten nu ook heldere informatie over wat zij kunnen verwachten. We kijken samen naar wat iemand zelf kan (leren), welke hulpmiddelen en technologie kunnen helpen, en hoe het netwerk kan ondersteunen. Pas als dat niet genoeg blijkt, bieden we zorg en begeleiding. Daarnaast hebben medewerkers trainingen gevolgd in motiverende gespreksvoering. Begin 2025 organiseren we extra trainingen om medewerkers beter toe te rusten om gesprekken met cliënten en hun familie te voeren over moeilijke onderwerpen.