Zorgdienst

Wonen bij IJsselheem

Zorg en welzijn op locatie
client zit in haar woonkamer in de stoel

Als thuis wonen moeilijker gaat, kan er een moment komen dat u denkt aan verhuizen naar een locatie van IJsselheem. Dat is een grote verandering. U verruilt uw vertrouwde eigen woning voor een nieuwe plek. Onze zorgconsulenten helpen u graag verder.

Meer informatie?

U kunt ons altijd bellen, mailen of gebruik het contactformulier.

Contactformulier

Zorgconsulenten begeleiden u tot aan de verhuizing

We begrijpen hoe ingrijpend het kan zijn om te verhuizen als het thuis niet meer gaat, hoe goed het bij IJsselheem ook is geregeld. U verlaat uw oude, vertrouwde huis en mogelijk heeft u zorgen hoe het wonen bij IJsselheem zal zijn. Bovendien zijn er ook praktische zaken die u moet regelen. Geen zorgen, wij denken met u mee en geven advies.

Vanaf het moment dat u overweegt om in een van de locaties van IJsselheem te wonen tot u daadwerkelijk verhuist, is een zorgconsulent uw aanspreekpunt. Hij of zij komt vaak in actie na bijvoorbeeld een verzoek van u of uw mantelzorger, of na een seintje van uw wijkverpleegkundige. De consulent kan u, de mensen om u heen en uw zorgverleners informeren en adviseren over de mogelijkheden. Bovendien weet de consulent in welke locaties er plaatsen beschikbaar zijn. En als bij IJsselheem geen plaats is, of als uw vraag ergens anders beter past, verwijst de consulent door naar andere organisaties.

Zo werkt het als u wilt verhuizen naar een locatie van IJsselheem

Doorgaans komt u bij IJsselheem wonen met een indicatie in het kader van de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze indicatie wordt verstrekt door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Met deze indicatie kan de consulent aan de slag. De zorgconsulent weet welke route u hiervoor moet bewandelen en kan u daar meer over vertellen. Vanaf 2024 is er een nieuw landelijk beleid waarbij thuis blijven wonen het uitgangspunt is bij een VV4-indicatie. Lees hier meer over een VV4 indicatie.

De zorgconsulent kijkt goed welke locatie het best bij u past. U mag natuurlijk ook zelf aangeven welke woonplek uw voorkeur heeft. De consulent kijkt dan of er plaats is en regelt een kennismakingsgesprek en rondleiding, zodat u zelf een goede indruk kunt krijgen.

En is het zover, dan is de zorgconsulent betrokken bij uw verhuizing. Hij of zij stemt af met alle betrokkenen en zorgt ervoor dat alle nodige informatie onderling wordt uitgewisseld. Zodat we u zo prettig mogelijk welkom kunnen heten. 

Wachtlijstgegevens

Wilt u graag verhuizen naar een locatie van IJsselheem? Dan komt u op de wachtlijst te staan, met een zogenaamde 'wachtstatus'. Waarom staat u op de wachtlijst? Hoe dringend is een verhuizing nodig? De wachtlijsten geven aan wie het eerst in aanmerking komen voor een plaats binnen IJsselheem. U wacht bijvoorbeeld op een plekje in een bepaalde locatie. Of het gaat thuis echt niet meer en u moet snel verhuizen. Zodra een plek vrijkomt, kijken we zorgvuldig wie wij de plek kunnen aanbieden. 

Voor de meeste locaties van IJsselheem bestaat een wachtlijst. De wachttijd verschilt per locatie en is afhankelijk van uw locatievoorkeur(en), urgentie, de doorstroom en van de datum van binnenkomst van de WLZ-indicatie.

Lees hier meer over de wachtlijst binnen IJsselheem

Lees hier meer informatie: U staat op een wachtlijst, wat betekent dat?

Vanaf het moment dat u een indicatie krijgt en zich bij ons meldt, tot het moment dat u daadwerkelijk verhuist, neemt een zorgconsulent regelmatig contact met u op om te vragen hoe het met u is. En uw situatie te bespreken. Zij denken met u mee en geven advies.

Meer informatie of contact

Wilt u een zorgconsulent spreken? Heeft u vragen over een verhuizing naar een woonzorglocatie van IJsselheem? Twijfelt u wat u moet doen? Mail of bel ons gerust om even te overleggen:
info@ijsselheem.nl of 088-33 94400 (op werkdagen bereikbaar tussen 08:00 en 18:00 uur).

Deel deze pagina